Sunday, November 30, 2014

Siv-Iren Asakskogen - Guest Designer for November




Kan du fortelle oss litt kort om deg selv?
Jeg heter Siv Asakskogen og bor i Ås i Akershus. Jeg er gift, har to gutter på tre og fem år, og jeg jobber som lærer i barneskolen. Jeg liker godt produktene til Tim Holtz, Dyan Reavley og Dina Wakley, noe som gjenspeiles i det jeg lager. Jeg er glad i det litt røffe, så vakre shabby chic arbeider finner du ikke hos meg (selv om jeg syns det er fint å se på). Jeg er så heldig å være designer hos Hobbykunst Norge, hvor jeg får jobbe med nye produkter og teste ut nye stiler. Her har jeg også blitt kjent med mange flotte damer med samme hobby, noe jeg manglet tidligere.

Når startet du med scrapbooking og papirhobby?
Jeg startet, som så mange andre, da jeg var gravid med eldstemann. Planen var selvfølgelig å lage et fantastisk flott babyalbum til ham. Ambisjoner skal man jo ha!
Jeg fant raskt ut at kortlaging passet bedre for meg, så de første årene var det dette som gjaldt. De siste årene har jeg hovedsakelig jobbet med art journal, tags og designoppdrag fra Hobbykunst. Tiden strekker dessverre ikke til alt jeg kunne ønske meg å lage…

Hvor viktig er papirhobbyen for deg i dag?
Åh, den er viktig! Hobbyen er mitt lille pusterom og avbrekk fra virkeligheten! Der andre gjerne setter seg ned i godstolen med en kaffekopp og en god bok, drar jeg fram art journalen. På med god musikk og fram med stempler, sprayer, maling og puter, og så er det bare å sette i gang.. Mmmm, da koser jeg meg!

Holder du på med andre kreative hobbyer enn papir?
Nei, dette holder i massevis for meg!

Hva slags papirhobby liker du å drive med og hvilke teknikker liker du å bruke?
Jeg er veldig glad i å jobbe i art journalene mine. Her er det ikke noe forventningspress, siden det jeg lager bare er for meg og bøkene mine. Jeg bruker mye stensiler og stempler, og liker godt å jobbe med mixed media teknikker. Jeg trenger art journaler som tåler mye fuktighet, for jeg bruker mye blekk og vann!

Hvilke type produkter bruker du for øyeblikket?
Jeg er veldig glad i Ranger’s produkter, og bruker alt av Dylusions, Dina Wakley’s Media Line og Tim Holtz. Det går mye blekk og maling her i gården, og stensiler blir flittig brukt! Jeg liker også godt å bruke Inktense blocks og Neocolor II for å få litt ekstra farge på det jeg lager.

Vi trenger alle inspirasjon innimellom, hvem eller hva er det som inspirerer deg?
Det er mange! Jeg ser mye på YouTube og følger med på diverse blogger rundt omkring i verden. Jeg deltar dessuten på Life Book 2014, og får mye inspirasjon der! Favorittdesignere er for øyeblikket Andy Skinner, Dyan Reavley, Tim Holtz, Finnabair og Dina Wakley. En tur på hobbybutikken gir også god inspirasjon, for ikke å snakke om treffkvelder og kurs! To år på rad har jeg også reist alene til Art From the Heart i England og deltatt på helgekurs med Dyan Reaveley. Balsam for min dylusionale sjel!!!

Hvordan er prosessen din fra en ide til ferdig papirkunst?
Prosessen for art journal er ganske enkel. Siden blir til etter hvert som jeg driver.
Noen ganger finner jeg et stempel, sitat eller bilde jeg har lyst til å bruke, og så jobber jeg ut ifra det. Andre ganger plukker jeg tre helt tilfeldige farger av maling eller blekk og bruker disse. Jeg har sortert blekksprayene mine i varme og kalde farger, så jeg trygt kan bruke disse sammen uten at siden blir «gjørmete». Ofte har jeg laget bakgrunner på forhånd, sånn at det bare er å kaste seg på med motiver og tekst.
Jeg syns det er gøy å bruke utklipp fra magasiner og gjøre om disse på ulike måter.

Hvis jeg skal lage kort til noen jeg kjenner, prøver jeg å få med elementer som gjenspeiler personen. Det kan være et bilde, et sitat eller en charm. Når jeg har funnet dette, roter jeg gjennom mapper med mønsterark og Bazzill for å finne noe som passer til. Jeg kan bruke ganske lang tid på ett enkelt kort, og skulle ønske at jeg var mer strukturert. Kanskje det kommer etter hvert?

For øyeblikket er jeg midt i en flytteprosess, og jeg skal endelig få hobbyrom innendørs! Men siden alt utstyret er pakket ned, viser jeg dere noe jeg har laget tidligere.
















Vi vil gjerne takke Siv for intervjuet.




3 comments:

Marja Sch said...

What awonderful and colourful cards and other stuff just awesome. Gr Marja

Gunn (Merete) said...

Wow, Siv, dette var flott. Så mye herlig i knallfine farger. Falt fullstendig for Gardian Angel, den var nydelig. ��

Unknown said...

So colorfull and powerfull projects! Beautiful